Top

Είσαι χορτοφάγος ?Μήπως παρουσιάζεις ανεπάρκεια της βιταμίνης B12;

Οι βιταμίνες είναι φυσικές ουσίες που συμβάλλουν σε χημικές αντιδράσεις του οργανισμού. Ο ρόλος τους είναι απαραίτητος,  μετατρέπουν τα συστατικά στοιχεία της τροφής που προσλαμβάνουμε σε ενέργεια.  Βοηθούν τον οργανισμό μας στις διαδικασίες της αναπαραγωγής και ανάπτυξης. Όμως, η έλλειψή τους εγκυμονεί συμπτώματα κακής συμπεριφοράς και διάθεσης (π.χ. άγχος). Υπάρχουν πολλές βιταμίνες που είναι απαραίτητες για τον οργανισμό μας και χωρίς αυτές ο οργανισμός μας χαρακτηρίζεται ανεπαρκής. Η κοβαλαμίνη, η γνωστή μας βιταμίνη B-12 είναι μια απαραίτητη για τον οργανισμό βιταμίνη. Κυρίως βοηθά:

  • Στην υγιή λειτουργία του εγκεφάλου.
  • Στην βελτίωση της μνήμης.
  • Στην λειτουργία του νευρικού συστήματος.
  • Στην μείωση της ομοκυστεΐνης.
  • Στην παροχή ενέργειας και αντοχής στο σώμα.

Ποιες όμως είναι οι τροφές που αποτελούν φυσική πηγή της Βιταμίνης B-12;

Οι τροφές αυτές είναι κυρίως το συκώτι, το μοσχαρίσιο κρέας, τα ψάρια, τα οστρακοειδή και γενικότερα οι ζωικές τροφές. Αυτές οι τροφές όμως δεν ενδείκνυται για χορτοφαγική ή vegan διατροφή, με αποτέλεσμα αρκετοί χορτοφάγοι να παρουσιάζουν έλλειψη στην παραπάνω βιταμίνη. Όμως, ένας  χορτοφάγος ή vegan που ενημερώνεται και  μπορεί να ακολουθήσει μια ισορροπημένη διατροφή είναι δυνατόν να αυξήσει την πρόσληψη της Βιταμίνης B-12 βάζοντας στις διατροφικές του συνήθειες τα παρακάτω τρόφιμα:

  1. Ενισχυμένα φυτικά γάλατα, π.χ. γάλα καρύδας, σόγιας.
  2. Τα εμπλουτισμένα δημητριακά ολικής άλεσης και η γλυκοπατάτα  έχουν υψηλή βιοδιαθεσιμότητα και οργανισμός δεν χρειάζεται να διασπάσει τη Βιταμίνη B-12 πριν την απορροφήσει.
  3. Φρούτα και λαχανικά όπως το καρότο , παπάγια, πεπόνι, ροδάκινο και αβοκάντο .
  4. Τη διατροφική μαγιά (μαγιά μπίρας), περιέχει ποσότητες υδατανθράκων, πρωτεϊνών με τη μορφή αμινοξέων, βιταμίνες του συμπλέγματος Β και μέταλλα.
  5. Προϊόντα σόγιας, υποκατάστατα των ζωικών προϊόντων λόγω της υψηλής τους περιεκτικότητας σε πρωτεΐνες.

Η ανεπάρκεια της B-12 στον ανθρώπινο οργανισμό δημιουργεί πληθώρα προβλημάτων όπως είναι η καθημερινή μόνιμη κόπωση χωρίς προφανή αιτία, η μυϊκή  αδυναμία, το μούδιασμα ( μυρμήγκιασμα) και οι κράμπες στα άκρα και αρκετά κενά μνήμης.

Αντ’ αυτού και με γνώμονα το ρητό του Ιπποκράτη, 460-377, π Χ. «κάλλιο προλαμβάνειν παρά θεραπεύειν»

Ωστόσο εκτός από τη βρώση τροφών που είναι πλούσιες σε βιταμίνη Β-12, υπάρχουν κι άλλες μορφές με τις οποίες μπορείς να εισάγεις στον οργανισμό σου τη βιταμίνη, όπως η ενέσιμη μορφή ή η μορφή συμπληρωμάτων διατροφής σε κάψουλες και σπρέι. Έτσι  η ημερήσια πρόληψη της βιταμίνης B-12 είναι για τους ενήλικες τα 2,4 mcg. Τα άτομα που έχουν ήδη έλλειψη της Β-12 είναι απαραίτητο να τους χορηγηθεί συμπλήρωμα βιταμίνης  B-12 με τη μορφή κάψουλας ή ένεσης κατόπιν άμεσης συνεννόησης με το γιατρό.

Για να είμαστε υγιείς ακολουθούμε ισορροπημένη διατροφή, μια διατροφή όσον το δυνατόν πιο κοντά στη φυσική, συνδυάζοντας σωστά τις τροφές. Έτσι μειώνουμε τις πιθανότητες να έχουμε όχι μόνο έλλειψη της βιταμίνης Β-12 αλλά και όλων των βιταμινών.

Η ομάδα του GaiasDiet

 

Share
})(jQuery)